När jag tog steget från att äta animaliska livsmedel till att bli vegan var jag först lite orolig ifall det skulle bli dyrare. Dock så ignorerade jag denna oro med inställningen att, vad gör några hundralappar mer i månaden när jag påverkar min hälsa, miljön runt om mig och alla djur så mycket mer positivt. Men med det sagt, vad hände med kostnaden?

Är det dyrt att vara vegan? Jag märkte i stort sett ingen skillnad på mina matkostnader av att byta från en animalisk kost till en vegansk kost. Jag har fått samma svar från de flesta jag frågat som också gått igenom denna kost- och livsstilsförändring, alltså att de upplever samma matkostnader som innan.

Det här är knepigt då jag alltid har hört, och även själv tidigare sagt saker som ”en vegankost är så himla dyr,” ”det är fruktansvärt dyrt att äta nyttigt” och ”om inte grönsaker hade vart så dyrt då hade jag ätit nyttigare”. I den här artikeln tänker jag gå djupare in på varför många anser att en vegansk kost är dyr, hur du enkelt och billig kan äta en nyttig och god växtbaserad kost och slutligen visa en lista på några veganska livsmedel som du bör lägga fokus på om du vill spara pengar som vegan.

Varför anses en vegansk kost vara dyr?

Den största anledningen till att många icke-veganer anser att en vegansk kost är dyr är på grund av myten att veganer enbart äter behandlade soja eller quornsubstitut till kött, och om så vore fallet då hade det definitivt vart dyrt att leva som vegan. Men faktum är att de flesta veganer lever främst på bönor, linser, ris, pasta, frukt och grönsaker – vilka är de billigaste ingredienserna på planeten.

Några andra veganska livsmedel som väcker oro hos icke-veganer är till exempel ost och mjölksubstitut vilka faktiskt oftast är dyrare än mejerierna som finns där ute. Men de är inte många kronor dyrare och dessutom så mättar basråvarorna i en vegansk kost väldigt bra vilket betyder att intaget av ost och mjölksubstitut ofta blir ganska lågt, det blev det i alla fall för mig.

En vegansk kost kan vara billigare än en animalisk kost

En kött eller fiskbit är förmodligen den mest kostsamma sak du kan köpa i en mataffär. Kött kostar allt från 60 kronor kilot upp till 260 kronor kilot eller mer beroende på hur mycket du vill lyxa till det. Dessutom är det pris du betalar för kött och andra animaliska produkter i butiken inte ens hela kostnaden. Kostnaderna är enorma när vi tar till hänsyn hälso- och miljöpåverkan av animalier, plus de bidrag som alla skattebetalare betalar till jordbruket och för slakt av djur.

Om du istället skulle byta ut köttet mot till exempel bönor så skulle du spara otroligt mycket pengar, då till och med de finaste ekologiska bönorna bara kostar runt 20 kronor per kilo. Byter du däremot ut köttet mot till exempel Tempeh eller Tofu så blir det dyrare än om du byter mot bönor, dock fortfarande billigare än om du köper kött.

Men det här är inte riktigt poängen, de flesta veganer är inte nöjda med att bara ersätta köttet med bönor. Som du redan vet ifall du har blivit vegan är att en stor del av nöjet ligger i att kunna utforska nya livsmedel. När du börjar äta vegetariskt är chansen stor att du vill prova alla exotiska livsmedel som du lär dig om, för att se hur fantastiskt maten kan få dig att känna. Detta är en del av det roliga, och utan tvekan kan det då bli ganska dyrt.

Så jag vill egentligen inte sprida budskapet att en växtbaserad kosthållning är billigare än en blandkost, för det behöver den inte vara. Jag vill bara dela med mig av några saker som du kan göra för att få kostnaden för din växtbaserade kost lägre, oavsett hur du väljer att den ska se ut. Så här kommer en liten lista på tips du kan göra för att spara pengar som vegan.

Tips för att spara pengar som vegan

1. Du behöver inte alltid köpa ekologiskt

En väldigt vanlig sak som inte bara nyblivna vegetarianer eller veganer gör, utan också allätare är att köpa ekologiska livsmedel. Även då ekologisk mat är aningen bättre ur en miljösynpunkt och arbetslivssynpunkt så är det inte nödvändigt att alltid köpa ekologiskt. Du kan spara väldigt stora pengar på att välja att köpa en del icke-ekologiska produkter. Faktum är att en stor tvärsnittsstudie gjord på 50 år av forskning har visat att ekologiska livsmedel inte är märkbart hälsosammare än icke-ekologiska.

Med det sagt, om du kan, har råd och mår bra av att äta ekologiskt på grund och miljö och arbetslivsaspekten då är det självklart fortfarande en bra sak att göra.

2. Lär dig laga enkla, billiga och hälsosamma måltider som denna:

I en stor gryta kokar du valfritt spannmål (jag tycker om ris eller bulgur) i vatten med lite salt. När det nästan är klart lägg till valfria hackade grönsaker (jag gillar paprika, broccoli och kål). Medans det puttrar lägg till bönor, kikärter eller linser. Avsluta med att lägga till salt, peppar, het sås, salsa, vinäger, sojasås eller vad du nu än är sugen på.

Denna måltid är superenkel att göra, den har alla näringsvärden du behöver, smakar gott och kostar omkring 15 kronor per portion. Visst, du kan göra det flottare än så här om du känner för det. Du kan till exempel lägga till lök och vitlök det första du gör innan du börjar koka spannmålet för att ge ytterligare smak. Poängen med detta recept är helt enkelt att det är grymt billigt.

3. Odla dina egna växter och/eller örter

Bara det här tipset kan göra att du sparar hundratals, kanske upp mot tusentals kronor per år. För samma pris som du köper en enstaka örtbuske för i affären som till exempel Timjan eller Basilika får du en färdig planta som du kan placera på en fönsterkarm eller ute på altanen, vilken du sen kan skörda om och om igen. Visst detta kanske inte fungerar så bra under vinterhalvåret, men på sommaren är det en utmärkt pengasparare.

4. Undvik processade och färdigförpackade livsmedel

För det första så är processade livsmedel som till exempel sojafärs och quorn ganska onyttiga då de innehåller väldigt lite näringsämnen. Men det andra och kanske viktigare i detta sammanhang är att de också är dyrare. Kilopriser för quorn och sojasubstitut är omkring 70-100 kronor. Så om du äter en standardmåltid som ligger på omkring 200 gram quorn eller soja så är du redan där uppe på 14-20 kronor per måltid innan du lagt till spannmål och grönsaker.

En annan sak att undvika om du vill spara pengar är att köpa färdigförpackade livsmedel. Visst jag förstår att vi alla är upptagna nu för tiden och att det kan vara värt att betala för bekvämligheter. Men en sak som är otroligt värdefullt är att sakta ner och tillägna en timme på en söndag till att laga mat för hela den kommande veckan. Varför inte dra på lite musik och laga mat kanske tillsammans med din sambo, make eller ditt barn. Jag tycker i alla fall det är rena terapin.

Vad jag menar är att istället för att köpa till exempel färdigförpackad sallad, köp några grönsaker och skär dem själv. Ju mindre processad och färdigpackad mat du köper  ju billigare kommer det oftast att bli.

5. Var inte rädd för att använda alternativa produkter

När ett recept kräver chia frön eller rostad sesamolja eller tamari, skippa det om du inte redan har det liggandes hemma! Jag vet att det är roligt att följa recept och göra dem rätt, men om detta kommer att vara avgörande kring ifall du kommer äta mer vegetariskt eller inte, då rekommenderar jag att du hoppar över de fina sakerna först, speciellt när det är något du måste köpa en hel flaska eller burk för, och sedan inte kommer att använda på länge. Detta tips kan spara dig 150-200 kronor per gång du handlar om nu inte ditt skafferi redan är välutrustat.

Så istället för att köpa dessa fina speciella livsmedel, byt ut dem mot billigare alternativ som kommer att smaka i stort sett samma ändå.

Vegan på budget? Ät dessa livsmedel

Fokusera på dessa livsmedel om du vill dra ner kostnaden rejält men samtidigt kunna göra goda rätter. Tips: Kom ihåg att plocka från varje kategori av mat när du slänger ihop en måltid för att få i dig alla näringsämnen.

Proteinkällor

  • Bönor (inkl. Sojabönor)
  • Linser
  • Ärtor (inkl. Kikärter)
  • Tofu
  • Nötter
  • Solrosfrön
  • Linfrön
  • Pumpafrön

Kolhydratkällor

  • Potatis
  • Havregryn
  • Pasta
  • Bröd
  • Ris
  • Quinoa
  • Grönsaker och frukt (försök handla dessa antingen efter säsong eller i frysta förpackningar för att få ner priset rejält)

Fettkällor

  • Rapsolja
  • Sesamfrön
  • Solrosolja
  • Linfröolja
  • Nötter och frön
  • Avokado

Smaksättare

  • Olika såser (het sås, salsasås, sojasås, vinäger)
  • Lök av olika slag
  • Salt och peppar
  • Kryddor

Om du letar efter de billigare märkena av dessa livsmedel kommer du att kunna laga till riktigt goda och hälsosamma måltider för omkring 15 kr per portion.

Att äta veganskt behöver inte betyda att äta dyrt

Först och främst så upplevde jag ingen större skillnad på mina matkostnad innan jag blev vegan och nu, och för det andra så är jag personligen okej med att spendera lite extra pengar på att få i mig de hälsosammaste och godaste livsmedlen där ute. För mig är det värt att fördela en större del av min budget till mat än vad jag tillåter för andra saker som jag vill ha. Jag inser dock att inte alla vill göra mat till en så stor del av sin budget, och jag hoppas därför att denna artikel har vart till hjälp om så är fallet för dig.